[ Pobierz całość w formacie PDF ]

zawierać małżeństwo monogamiczne. W świecie islamu monogamię wprowadziły
oficjalnie Tunezja i Turcja. Obecnie w społecznościach arabsko-muzułmańskich
dominuje małżeństwo monogamiczne, związki poligyniczne zdarzają się rzadko i są
dodatkowo obwarowane przepisami współczesnych kodeksów. Poza tym nie można
zmusić kobiety do pozostania lub zawarcia związku w obrębie poligynii. W takiej
sytuacji kobieta ma prawo do rozwodu112.
W objawieniach islamu nie brakuje tematów dotyczących kobiet oraz ich miej-
sca w życiu rodzinnym i społecznym. Islam głosi zasadę równości wszystkich
wiernych, ale różnicuje ich pod względem biologicznym i fizjologicznym, a tym
samym rozróżnia społeczne funkcje kobiety i mężczyzny. Islam przyznaje kobiecie
prawa materialne, a także prawo do dziedziczenia, jednak połowy tego, co przysłu-
110
Abdur-Rahman Abdul-Khaliq, Marriage in Islam, Floryda 1997, s. 8; M. Zyzik, Małżeń-
stwo w prawie muzułmańskim, Warszawa 2003, s. 89 91.
111
Szerzej: M. Zyzik, op. cit., s. 111 112.
112
Szerzej: ibidem, s. 119 133.
Cywilizacja islamu. Wybrane struktury 193
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
guje mężczyznie, ponieważ na nim spoczywa odpowiedzialność za byt i utrzymanie
rodziny. Bycie żoną oznacza wychowywanie dzieci, prowadzenie domu i wypeł-
nianie obowiązków seksualnych. Muzułmanka ma prawo się rozwijać, kształcić,
a nawet pracować. Od urodzenia powinna być wychowywana jako dziecko o tym
samym znaczeniu, co chłopiec. Okrutny zwyczaj wadu został surowo zakazany.
Nie zawsze jednak te modele kobiecości i męskości znajdują odzwierciedlenie
w rzeczywistości, bowiem islam od samego początku stykał się z głęboko zakorze-
nionym prawem zwyczajowym i tradycją patriarchalną. %7łycie codzienne w wielu
przypadkach odbiegało i czasem nadal odbiega od zasady muzułmańskiego egalita-
ryzmu113.
Zawarcie związku małżeńskiego w świecie arabsko-muzułmańskim charaktery-
zuje się bogactwem obyczajów wynikających zarówno z wielowiekowej tradycji
kulturowej, jak i specyfiki prawa muzułmańskiego. Prawne i społeczne zatwierdze-
nie współmałżonków poprzedzają trzy zasadnicze elementy w ich życiu: zaręczyny
(chitba), podpisanie kontraktu małżeńskiego (aqd az-zawadż) oraz uroczystości
weselne (zifaf), na ogół połączone ze skonsumowaniem małżeństwa. Zaręczyny
stanowią wstępną deklarację stron uprawnionych do zawarcia związku małżeńskie-
go bez jakichkolwiek przeszkód. W związku z tym mężczyzna nie może złożyć
propozycji małżeńskiej kobiecie, której legalnie nie może poślubić. Z prawnego
punktu widzenia istnieją dwa rodzaje zakazu matrymonialnego: stały i przejściowy.
Podstawą trwałego zakazu wejścia w związek małżeński jest określony stopień
pokrewieństwa lub powinowactwa oraz relacja z mamką, co dokładnie ilustrują
wersety koraniczne i sunna. Zakaz przejściowy dotyczy zaś sytuacji czasowych,
po których ustaniu związek może zostać zawarty. Przyczynami zakazu przejścio-
wego są istniejące małżeństwo, rozwód nieodwołalny oraz różnica wiary. Muzuł-
manin nie może poślubić kolejnej kobiety, mając już cztery żony, kobiety już za-
mężnej, dwóch sióstr lub kobiety i jej ciotki jednocześnie, chyba że przeszkody te
zostaną usunięte przez rozwód lub śmierć współmałżonka oraz wymagany po nich
okres oczekiwania (idda). Islam zabrania muzułmaninowi małżeństwa z politeistką
(muszrika), ale zezwala na związki z  ludzmi Księgi (ahl al-kitab), czyli żydów-
kami i chrześcijankami. Kobiety te mają prawo do zachowania i praktykowania
swojej wiary, a dzieci zrodzonego z takiego związku są muzułmanami. Muzułman-
ka natomiast może poślubić tylko i wyłącznie muzułmanina. Znane z okresu dżahi-
lijji małżeństwa endogamiczne między kuzynostwem wciąż występują w rejonach
muzułmańskich, zwłaszcza wśród rodzin kultywujących tradycję. Nie są one w isla-
mie zakazane, ale nie należą też do czynów zalecanych. Już drugi kalif prawowier-
ny, Umar, zachęcał swoich współplemieńców do małżeństw egzogamicznych114.
Wybór partnerów i zaręczyny są zazwyczaj poprzedzone zbieraniem informacji
na temat przyszłych narzeczonych, co wynika z kulturowej separacji płci, wciąż
dość silnej w niektórych krajach arabsko-muzułmańskich, oraz prawnej zasady,
113
Szerzej: E. Machut-Mendecka, Kobieta bez zasłony& , op. cit., s. 23 27.
114
M. Zyzik, op. cit., s. 47 51, 55 56.
194 Bożena Prochwicz-Studnicka, Marta Teperska-Klasińska [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mons45.htw.pl
  • Wątki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © (...) lepiej tracić niż nigdy nie spotkać.