[ Pobierz całość w formacie PDF ]

nie posiadajcych adnego znaczenia. Na kadym naszym pastwisku mona obserwowa po-
twierdzenie tej zasady. Pastuszek, czy pastuszka wySpiewuje cae Swiaty swej duszy, owija-
jc melodyjk nieistniejce sowa:
Oj,-da moja-da dyna, oj, da-da-da, da-da-da!... Dziecko, cierpice wSród ciemistwa cikiej
choroby, Spiewa samemu sobie piosenk ulgi i pocieszenia, wkadajc w sw wasn melodi
wasne swe sowa, nieistniejce w jzyku. Dziecko szczSliwe, kwitnce wSród szumu drzew
i zapachu kwiatów, Spiewa pieS radosn, zoon z najcudaczniejszych wyrazów, których
nikt z  tamtych , czyli dorosych, nie moe zrozumie. Drugie, wspóuczestnik zabawy, po-
wtarza dxwik po dxwiku. Najznamienniejsz cech formy poezji pierwotnej jest harmonia
naSladowcza, czyli onomatopeja nieSwiadoma. Znacznie póxniejszym zjawiskiem jest rytm
i rym pieSni.
Z tego Swiata chopów-chopców i rabów - rebionków sztuka sza w sw nieskoczon,
 dug drog. Przybieraa najrozmaitsze ksztaty w rku Azteków, Japoczyków, Chiczy-
ków, Indusów, Egipcjan, Greków, Rzymian, Maurów, i narodów Europy w Sredniowieczu.
Kostniaa w guchym naSladownictwie w ksztaty hieratyczne perskie, egipskie, bizantyskie,
romaskie i wyrywaa si na nowo w ksztaty gotyckie, barokowe i inne. Przebywaa olbrzy-
mi zakres rozwoju od malowide Australijczyków, wykonanych na jasnych gazach jaskini
czarn farb z wgla drzewnego, ochr brunatn i ót, a powleczonych nierozpuszczaln
ywiczn gum, do wizerunków Mony Lizy Leonarda da Vinci i ksicia Norfolk Tycjana, -
i od postaci niewieScich, rytych na zwierciadach etruskich do postaci Medyceuszów w ich
kaplicy grobowej. Od tych swoich wierzchoków jakie to Swiaty przebya, zdajc do no-
wego stadium swojego, do kaplicy, gdzie Sni trzy wielkie cienie Switego Cezanne a, Swi-
tego Van Gogh a i Switego Gauguin a !5)
Poezja - od pieSni wySpiewanej wSród dzikiego taca przez Botokudów, od legend o Beowul-
fie, bohaterze, poprzedzajcym zjawienie si rycerstwa na pónocy, który z obnaonym mie-
czem eglowa po morzu wSród dzikich bawanów, burz lodowatych i zimy wSciekle szalej-
cej , 6) - od opisów rzezi i mk, dzy niebezpieczestw, niszczycielskiej wSciekoSci i swa-
woli krwioerczych instynktów, których pene s staroytne sagi pónocne, - przebywa olbrzy-
mi przestrze, a do epopei Percy Shelley a The revolt of Islam, - która stanowi wizj XIX
stulecia, stwierdzon przez rzeczywistoS i wizj pochodu ludzkoSci na drogach postpu, -
oraz do dramatów Roberta Browninga o najwyszej potdze sowa, gdzie akcja zawarta w sa-
mym dialogu uwydatnia tak furi uczu, i zastpuje dziaalnoS osób i ruch na scenie, a na-
wet Swiadomie skazuje na zagad akcj dramatyczn, tak, jakoby, nieodzown.
W Swiecie polskim - od zaginionych pieSni historycznych, zwizanych z dziejami Kazimierza
Odnowiciela, z Ludgard, zamordowan on Przemysawa, i innymi osobami, o czym wspo-
minaj Dugosz, Bielski, Stryjkowski, - od pieSni ludowych mySliwskich, rolniczych, obrzd-
kowych i obyczajowych, jak owa o Krzysztofie Szafracu z Pieskowej Skay, co rozbojami si
trudni, a któr to pieS chopi mieli Spiewa za czasów Bielskiego7) - do gigantycznych rapso-
dów  Króla Ducha i scen  Lilli Wenedy , gdzie dzieje zamierzche, dni obecne i przyszoS
splataj si w przedziwn jednoS widzenia caoSci naszego rodu. W zakresie zaywania rymu,
od najdawniejszych wierszopisów przed Rejem, którzy, naSladujc wzory obce, kusili si o po-
konywanie przeszkód nie do zdobycia, osignite zostay najwysze szczyty doskonaoSci
w utworach, zarówno mistrzów romantyzmu, jak ich spadkobierców nowoczesnych. Harmonia
naSladowcza, zaczerpnita ze Swiata zewntrznego, nie znika, lecz tu i tam, w ekstazie, w ja-
snowidzeniu zasyszana, daje najszczytniejsze fenomeny sztuki. Poeta umie odmalowa, gdy
naley, walk z niedxwiedziem, lecz daleko odbieg od poprzedników swych mySliwców, na-
pastników i morderców. Nie tylko wypuszcza na wolnoS sokoa, lecz porwany razem z nim
w niebiosa, otrzymuje natur sokoa, gdy zdoa wyrazi to w sowie:
... Skoro pocignie oczyma
Po niezmierzonych obszarach bkitnej swojej ojczyzny,
Wolnym odetchnie powietrzem, szelest swych skrzyde usyszy...
Kiedy indziej, - wydarty z ziemi rodzinnej, odepchnity na zawsze od domu wiejskiego na
Litwie, który kocha, stskniony w dalekiej ziemi i w dale-kim mieScie za ulubion przyrod,
stwarza sobie podSwiadomie burz wiosenn i z radoSci sucha, jak w przepychu sów strze-
la z jego woli piorun i leci grom ponad litewskimi sioami:
 I anio burzy, na ksztat olbrzymiego soca,
Uciek w niebo i drzwi chmur zatrzasn piorunem .
Nie jest to bynajmniej owoc Swiadomego dobierania dxwików, jak naSladowanie galopu
koskiego u Wirgiliusza -  Quadrupedante putrem sonitu quatit ungula campum , - albo
naSladowanie Swiadome powiewów zachodniego wiatru przez Shelley a:
 O wild West Wind, thou breath of Autumn s being...
GdybySmy nie mieli nawet po temu wyznania samego twórcy, najprawdomówniejszego z po-
etów:
 Ja rymów nie dobieram, ja wierszy nie skadam,
Takem wszystko napisa, jak tu do was gadam... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mons45.htw.pl
  • Wątki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © (...) lepiej tracić niż nigdy nie spotkać.