[ Pobierz całość w formacie PDF ]
- oceniać kondycjÄ™ ekonomicznÄ… gospodarstwa rolnego, w tym pasiecznego, - okreÅ›lać dodatkowe zródÅ‚a dochodu w gospodarstwie rolnym i pasiecznym, - stosować dziaÅ‚ania promocyjne produktów i usÅ‚ug gospodarstw pasiecznych, - okreÅ›lać zasady dofinansowywania dziaÅ‚alnoÅ›ci ze Å›rodków pomocowch Unii Europejskiej. 2. Wykaz jednostek moduÅ‚owych Orientacyjna Symbol jednostki Nazwa jednostki moduÅ‚owej liczba godzin moduÅ‚owej na realizacjÄ™ Funkcjonowanie rolnictwa w systemie 50 321[04].Z5.01 agrobiznesu ZarzÄ…dzanie jednostkÄ… gospodarczÄ… 321[04].Z5.02 56 Prowadzenie marketingu w agrobiznesie 321[04].Z5.03 62 Razem 168 Projekt współfinansowany ze Å›rodków Europejskiego Funduszu SpoÅ‚ecznego 124 3. Schemat ukÅ‚adu jednostek moduÅ‚owych 321[04].Z5 Ekonomika i zarzÄ…dzanie w agrobiznesie 321[04].Z5.01 Funkcjonowanie rolnictwa w systemie agrobiznesu 321[04].Z5.03 321[04].Z5.02 Prowadzenie marketingu ZarzÄ…dzanie jednostkÄ… w agrobiznesie gospodarczÄ… Projekt współfinansowany ze Å›rodków Europejskiego Funduszu SpoÅ‚ecznego 125 4. Literatura Barker J.: Marketing rolniczy. JM, Kraków 1992 BieÅ„kowska G.: PrzedsiÄ™biorczość. Uproszczone formy ewidencji gospodarczej stosowane w maÅ‚ych firmach. WSiP, Warszawa 2000 Cholewicka Gozdzik K. (red.): Marketing produktów rolno - żywnoÅ›ciowych. MateriaÅ‚y dla uczniów szkół rolniczych. CDiEWR, PoznaÅ„ 1997 Duczkowska Piasecka M. (red.): Marketing w agrobiznesie. Format- AB, Warszawa 1996 Fournier Ch.: Techniki zarzÄ…dzania maÅ‚ym i Å›rednim przedsiÄ™biorstwem. Poltext, Warszawa 1995 Grontkowska A.: Organizacja gospodarstw rolniczych. Cz. I. WSiP, Warszawa 1997 Hamilton W.H. (pr. zb.): PrzedsiÄ™biorczość w agrobiznesie. MaÅ‚opolskie Stowarzyszenie Doradztwa Rolniczego, Kraków 1995 Jaklik A., Micherda B.: Zasady rachunkowoÅ›ci. WSiP, Warszawa 1997 Jaska E.: Organizacja gospodarstw rolniczych. Cz. II. WSiP, Warszawa 1997 Klepacki B. (red.): PrzedsiÄ™biorstwo w gospodarce rynkowej. Format - AB, Warszawa1997 Klepacki B.: Ekonomika i organizacja rolnictwa. WSiP, Warszawa 1998 KoÅ‚aczyk Z.: Rachunkowość przedsiÄ™biorstw. Cz. I i II. eMPi², PoznaÅ„ 1997 Komosa A.: Szkolny sÅ‚ownik ekonomiczny. Wyd. Ekonomik, Warszawa 1992 Kotler P.: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie, kontrola. Gebether & Ska, Warszawa 1994 Kożuch B.: Ekonomika i organizacja obrotu rolnego. WSiP, Warszawa 1997 NasiÅ‚owski M.: System rynkowy. Podstawy mikro- i makroekonomii. Instytut KsztaÅ‚cenia Ekonomicznego PTE, Warszawa 1992 Sadzikowski W.: 200 lat gospodarki rynkowej. PWN, Warszawa 1993 Stanlake G.F.: Podstawy ekonomii. WSiP, Warszawa 1992 Urbaniak P.: Ekonomia Cz. I i II. Wydawnictwo eMPi², PoznaÅ„ 1992 WiÅ›niewski A.: Marketing. WSiP, Warszawa 1995 WiÅ›niewski A., DÄ…browski A.: wiczenia z marketingu. WSiP, Warszawa 1998 %7Å‚mija J. I Strzelczak L. (red.): Podstawy ekonomii rynku i marketingu w gospodarce żywnoÅ›ciowej. Wyd. Akademia Rolnicza, Kraków 1996 Czasopisma: Agroserwis, Biuletyn informacyjny, wyd. MRiRW oraz ARiMR, Forum psychologiczne (wybrane artykuÅ‚y z marketingu), Projekt współfinansowany ze Å›rodków Europejskiego Funduszu SpoÅ‚ecznego 126 Puls biznesu, Parkiet, Rzeczpospolita, Gazeta Prawna. Strona Internetowa - Marketing przy kawie Wykaz literatury należy aktualizować w miarÄ™ ukazywania siÄ™ nowych pozycji wydawniczych. Projekt współfinansowany ze Å›rodków Europejskiego Funduszu SpoÅ‚ecznego 127 Jednostka moduÅ‚owa 321[04].Z5.01 Funkcjonowanie rolnictwa w systemie agrobiznesu 1. Szczegółowe cele ksztaÅ‚cenia W wyniku procesu ksztaÅ‚cenia uczeÅ„ (sÅ‚uchacz) powinien umieć: - scharakteryzować podstawowe czynniki produkcji w rolnictwie, - wyjaÅ›nić wpÅ‚yw cen czynników produkcji na wybór technologii, - scharakteryzować specyficzne cechy rynku rolnego i żywnoÅ›ciowego, - okreÅ›lić czynniki ksztaÅ‚tujÄ…ce popyt na produkty rolnicze, - okreÅ›lić czynniki ksztaÅ‚tujÄ…ce podaż produktów rolniczych, - okreÅ›lić kierunki budżetowego zasilania agrobiznesu, - okreÅ›lić cele, zadania i narzÄ™dzia polityki rolnej, - uzasadnić współzależność wzrostu gospodarczego i sytuacji produkcyjno-ekonomicznej rolnictwa, - scharakteryzować tendencje i przyczyny zmian strukturalnych w rolnictwie i cele polityki strukturalnej, - scharakteryzować instrumenty polityki zatrudnienia w rolnictwie, - zinterpretować przepisy prawa regulujÄ…ce zasady obrotu ziemiÄ…, - wyjaÅ›nić znaczenie i funkcje ksiÄ…g wieczystych, - scharakteryzować produkcyjnÄ… funkcjÄ™ dochodu rolniczego, - okreÅ›lić zródÅ‚a wzrostu dochodów ludnoÅ›ci w gospodarce indywidualnej, - rozróżnić rodzaje i typy podatków i opÅ‚at w rolnictwie, - okreÅ›lić funkcje kredytu w rolnictwie, - okreÅ›lić wpÅ‚yw kredytu na dochody rolnicze, - rozróżnić kredyty preferencyjne, - obliczyć odsetki od kredytów, - porównać informacje o możliwoÅ›ciach i warunkach uzyskania kredytów, [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] |