[ Pobierz całość w formacie PDF ]

dla znajdujących się tam gruntów i innych materiałów - wymaganie to należy sprawdzać,
gdy:
1) występują złe lub skomplikowane warunki wodno-gruntowe,
2) ponad 5% przewozów dokonywanych jest z naciskami osi taboru większymi od 221 kN
(22,5 t)).
Jeśli dopuszczalne naprężenia dla gruntów są przekroczone, to przyjmuje się pośrednie
grubości pokryć ochronnych torowisk; nie większe od określonych na podstawie
naprężeń i nie mniejsze od wynikających z modułów odkształceń.
c) grunty górnych warstw podtorza powinny być:
1) łatwo zagęszczalne i odporne na rozgęszczanie w eksploatacji ( tablica 28),
2009 45 z 53
STANDARDY TECHNICZNE
STANDARDY TECHNICZNE
SZCZEGÓAOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRDKOZCI Vmax d" 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
PKP
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDAEM)
POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A. CENTRUM NAUKOWO 
TOM I
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
Tablica 28. Wskazniki różnoziarnistości U i wygięcia krzywych uziarnienia gruntu C
Graniczne wartości
Prędkości vmax
Minimalne wskazniki
wskazników wygięcia
różnoziarnistości *) **) krzywej uziarnienia *)
[km/h]
200
160
Objaśnienia:
*)
wartości przed nawiasami dotyczą linii nowo budowanych i modernizowanych, natomiast
wartości w nawiasach - linii eksploatowanych
**)
minimalne wartości U dla prędkości pośrednich można interpolować
***)
wartości nie określa się
2) niewysadzinowe (sprawdzenie wg zał. 1 warunków technicznych [26]),
3) stabilne mechanicznie na stykach poszczególnych warstw, tzn. nie mieszające się z
innymi przylegającymi materiałami  warunek ten musi być spełniony zwłaszcza dla
styku z podsypką, natomiast nie wymaga się jego spełnienia dla styków z materiałami o
trwałej strukturze, które nie ulegają sufozji, np. grunt stabilizowany (sprawdzenie wg zał.
1 warunków technicznych [26]),
4) odpowiednio wodoprzepuszczalne; wskaznik wodoprzepuszczalności k10 gruntu powinien
wynosić:
k10 ³ð 1 x10-4 m/s - gdy grunt warstwy ochronnej musi przepuszczać wody
opadowe (np. warstwa filtracyjna na równi stacyjnej),
k10
grunty podtorza (torowisko musi być wtedy dostatecznie
utwardzone i wyprofilowane z nachyleniami poprzecznymi w
kierunku drenażu).
5) uniemożliwiać migrację drobnych cząstek z podtorza w podsypkę (wymaganie to
spełniają materiały zawierające 10 - 20% ziaren mniejszych od 0,2 mm).
6) odporne na wodę, tzn. nie zawierać substancji rozpuszczalnych, np. soli,
7) o zawartości części organicznych nie większej niż 0,2%,
8) o zawartości siarczanów nie większej niż 0,2%,
3. W przypadku linii nowobudowanych i przystosowywanych do prÄ™dkoÅ›ci v ³ð 160 km/h
oraz wzmacniania torowisk przy użyciu specjalistycznych maszyn (np. AHM 800-R),
zaleca się stosowane materiałów spełniających również dodatkowe wymagania podane w
zał. 23 warunków technicznych [26].
2009 46 z 53
STANDARDY TECHNICZNE
STANDARDY TECHNICZNE
SZCZEGÓAOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRDKOZCI Vmax d" 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
PKP
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDAEM)
POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A. CENTRUM NAUKOWO 
TOM I
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
4 Jeśli wymagania dla górnej części podtorza nie są spełnione, podtorze zabezpiecza się
jedno- lub wielowarstwowym pokryciem ochronnym, umożliwiającym spełnienie
wszystkich wymagań.
5 Wskazniki zagęszczenia Is gruntów górnych warstw podtorza (pokryć ochronnych
torowisk) nie powinny być mniejsze niż:
a) 1,03 - w przypadku budowy lub dobudowy podtorza,
b) 0,97 - w przypadku modernizacji podtorza istniejÄ…cego.
10.6 Materiały do budowy i naprawy podtorza
1. Grunty do budowy i naprawy podtorza powinny spełniać wymagania podane w
warunkach technicznych [26].
2. Odpady i materiały z recyklingu, takie jak odsiewki, kamień dołowy, żużle wielkopiecowe,
popioły lotne i paleniskowe oraz gruz, mogą być stosowane po stwierdzeniu, że spełniają
wszystkie wymagania dotyczące podtorza i środowiska naturalnego oraz że mogą
współpracować z elementami infrastruktury kolejowej.
3. Stosowane geosyntetyki powinny:
a) mieć trwałość wynoszącą co najmniej 25 lat i być dobrane wg PN-EN 13250:2002
stosownie do wymaganych funkcji: S - rozdzielanie (separacja), F- filtracja
(odwodnienie), R - zbrojenie (wzmocnienie),
b) spełniać minimalne wymagania:podane w warunkach technicznych [26]
4. Beton do produkcji prefabrykowanych elementów odwodnieniowych powinien spełniać
następujące wymagania:
a) wytrzymałość na ściskanie po 28 dniach powinna odpowiadać co najmniej klasie C30/37
zgodnie z normÄ… PN-EN 12390-3:2002,
b) nasiąkliwość wagowa nie może przekraczać 5% zgodnie z normą PN-EN 13369:2005,
c) stopień mrozoodporności powinien odpowiadać co najmniej klasie F150.
.
10.7 Konstrukcja podtorza
1. Dolne warstwy nasypów na terenach zawilgoconych należy budować z materiału
filtracyjnego o grubości warstwy równej co najmniej 0,5 m, stosując w razie potrzeby
odpowiednie drenaże zapobiegające dopływowi wód do podstawy nasypu (odpływ wód z
warstwy filtracyjnej może być polepszony przez zastosowanie materiału geotekstylnego)
2. Przy budowie nasypu na zboczu ze spadkiem większym niż 1 : 5 względem osi podłużnej
nasypu, na zboczu należy wyciąć stopnie o wysokoÅ›ci 0,5÷1,0 m, szer. 1÷2,5 m i
spadkach górnych powierzchni ok. 4% w kierunku zgodnym ze spadkiem zbocza.
3. Poszerzenia istniejących nasypów należy wykonywać w sposób gwarantujący właściwe
połączenie części dobudowanych z częściami istniejącymi (schodkowo) i
2009 47 z 53
STANDARDY TECHNICZNE
STANDARDY TECHNICZNE
SZCZEGÓAOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRDKOZCI Vmax d" 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
PKP
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDAEM)
POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A. CENTRUM NAUKOWO 
TOM I
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
uniemożliwiający tworzenie się zastoisk wód opadowych, zarówno przy nasypach, jak i w
ich wnętrzach (odpowiednie spadki i wodoprzepuszczalności gruntów).
4. W przypadku potrzeby niewielkiego poszerzenia istniejÄ…cego torowiska w pierwszej
kolejności rozważyć należy następujące rozwiązania:
a) zmiana położenia istniejącego toru (poprzeczne przesunięcie toru),
b) obudowa rowu bocznego ziemnego korytkami,
c) zastąpienie rowu bocznego drenażem podziemnym (rozwiązanie takie jest korzystne w
przypadku zlewni wód powierzchniowych węższych niż kilkadziesiąt metrów i
niewielkich spływów wód z górnych partii drenażu).
5. Grunty i inne materiały należy wbudowywać w podtorzu wg zasad podanych w PN-B-
06050:1999 [19], w taki sposób, aby
a) nasypy nie powodowały spiętrzeń wód i nie mogły się w nich lub przy nich zbierać
wody opadowe oraz wody spływające z przyległego terenu,
b) możliwe było odprowadzenie - a w razie potrzeby także przepuszczenie - niewielkich
ilości wód opadowych spływających po powierzchni terenu lub podtorza,
c) niemożliwa była infiltracja wód opadowych i podziemnych w podtorze (np.
podsiąkanie), [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mons45.htw.pl
  • WÄ…tki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © (...) lepiej tracić niż nigdy nie spotkać.