[ Pobierz całość w formacie PDF ]
dla znajdujÄ…cych siÄ™ tam gruntów i innych materiałów - wymaganie to należy sprawdzać, gdy: 1) wystÄ™pujÄ… zÅ‚e lub skomplikowane warunki wodno-gruntowe, 2) ponad 5% przewozów dokonywanych jest z naciskami osi taboru wiÄ™kszymi od 221 kN (22,5 t)). JeÅ›li dopuszczalne naprężenia dla gruntów sÄ… przekroczone, to przyjmuje siÄ™ poÅ›rednie gruboÅ›ci pokryć ochronnych torowisk; nie wiÄ™ksze od okreÅ›lonych na podstawie naprężeÅ„ i nie mniejsze od wynikajÄ…cych z modułów odksztaÅ‚ceÅ„. c) grunty górnych warstw podtorza powinny być: 1) Å‚atwo zagÄ™szczalne i odporne na rozgÄ™szczanie w eksploatacji ( tablica 28), 2009 45 z 53 STANDARDY TECHNICZNE STANDARDY TECHNICZNE SZCZEGÓAOWE WARUNKI TECHNICZNE DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH DO PRDKOZCI Vmax d" 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) / PKP 250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDAEM) POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A. CENTRUM NAUKOWO TOM I TECHNICZNE KOLEJNICTWA Tablica 28. Wskazniki różnoziarnistoÅ›ci U i wygiÄ™cia krzywych uziarnienia gruntu C Graniczne wartoÅ›ci PrÄ™dkoÅ›ci vmax Minimalne wskazniki wskazników wygiÄ™cia różnoziarnistoÅ›ci *) **) krzywej uziarnienia *) [km/h] 200 160 ObjaÅ›nienia: *) wartoÅ›ci przed nawiasami dotyczÄ… linii nowo budowanych i modernizowanych, natomiast wartoÅ›ci w nawiasach - linii eksploatowanych **) minimalne wartoÅ›ci U dla prÄ™dkoÅ›ci poÅ›rednich można interpolować ***) wartoÅ›ci nie okreÅ›la siÄ™ 2) niewysadzinowe (sprawdzenie wg zaÅ‚. 1 warunków technicznych [26]), 3) stabilne mechanicznie na stykach poszczególnych warstw, tzn. nie mieszajÄ…ce siÄ™ z innymi przylegajÄ…cymi materiaÅ‚ami warunek ten musi być speÅ‚niony zwÅ‚aszcza dla styku z podsypkÄ…, natomiast nie wymaga siÄ™ jego speÅ‚nienia dla styków z materiaÅ‚ami o trwaÅ‚ej strukturze, które nie ulegajÄ… sufozji, np. grunt stabilizowany (sprawdzenie wg zaÅ‚. 1 warunków technicznych [26]), 4) odpowiednio wodoprzepuszczalne; wskaznik wodoprzepuszczalnoÅ›ci k10 gruntu powinien wynosić: k10 ³ð 1 x10-4 m/s - gdy grunt warstwy ochronnej musi przepuszczać wody opadowe (np. warstwa filtracyjna na równi stacyjnej), k10 grunty podtorza (torowisko musi być wtedy dostatecznie utwardzone i wyprofilowane z nachyleniami poprzecznymi w kierunku drenażu). 5) uniemożliwiać migracjÄ™ drobnych czÄ…stek z podtorza w podsypkÄ™ (wymaganie to speÅ‚niajÄ… materiaÅ‚y zawierajÄ…ce 10 - 20% ziaren mniejszych od 0,2 mm). 6) odporne na wodÄ™, tzn. nie zawierać substancji rozpuszczalnych, np. soli, 7) o zawartoÅ›ci części organicznych nie wiÄ™kszej niż 0,2%, 8) o zawartoÅ›ci siarczanów nie wiÄ™kszej niż 0,2%, 3. W przypadku linii nowobudowanych i przystosowywanych do prÄ™dkoÅ›ci v ³ð 160 km/h oraz wzmacniania torowisk przy użyciu specjalistycznych maszyn (np. AHM 800-R), zaleca siÄ™ stosowane materiałów speÅ‚niajÄ…cych również dodatkowe wymagania podane w zaÅ‚. 23 warunków technicznych [26]. 2009 46 z 53 STANDARDY TECHNICZNE STANDARDY TECHNICZNE SZCZEGÓAOWE WARUNKI TECHNICZNE DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH DO PRDKOZCI Vmax d" 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) / PKP 250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDAEM) POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A. CENTRUM NAUKOWO TOM I TECHNICZNE KOLEJNICTWA 4 JeÅ›li wymagania dla górnej części podtorza nie sÄ… speÅ‚nione, podtorze zabezpiecza siÄ™ jedno- lub wielowarstwowym pokryciem ochronnym, umożliwiajÄ…cym speÅ‚nienie wszystkich wymagaÅ„. 5 Wskazniki zagÄ™szczenia Is gruntów górnych warstw podtorza (pokryć ochronnych torowisk) nie powinny być mniejsze niż: a) 1,03 - w przypadku budowy lub dobudowy podtorza, b) 0,97 - w przypadku modernizacji podtorza istniejÄ…cego. 10.6 MateriaÅ‚y do budowy i naprawy podtorza 1. Grunty do budowy i naprawy podtorza powinny speÅ‚niać wymagania podane w warunkach technicznych [26]. 2. Odpady i materiaÅ‚y z recyklingu, takie jak odsiewki, kamieÅ„ doÅ‚owy, żużle wielkopiecowe, popioÅ‚y lotne i paleniskowe oraz gruz, mogÄ… być stosowane po stwierdzeniu, że speÅ‚niajÄ… wszystkie wymagania dotyczÄ…ce podtorza i Å›rodowiska naturalnego oraz że mogÄ… współpracować z elementami infrastruktury kolejowej. 3. Stosowane geosyntetyki powinny: a) mieć trwaÅ‚ość wynoszÄ…cÄ… co najmniej 25 lat i być dobrane wg PN-EN 13250:2002 stosownie do wymaganych funkcji: S - rozdzielanie (separacja), F- filtracja (odwodnienie), R - zbrojenie (wzmocnienie), b) speÅ‚niać minimalne wymagania:podane w warunkach technicznych [26] 4. Beton do produkcji prefabrykowanych elementów odwodnieniowych powinien speÅ‚niać nastÄ™pujÄ…ce wymagania: a) wytrzymaÅ‚ość na Å›ciskanie po 28 dniach powinna odpowiadać co najmniej klasie C30/37 zgodnie z normÄ… PN-EN 12390-3:2002, b) nasiÄ…kliwość wagowa nie może przekraczać 5% zgodnie z normÄ… PN-EN 13369:2005, c) stopieÅ„ mrozoodpornoÅ›ci powinien odpowiadać co najmniej klasie F150. . 10.7 Konstrukcja podtorza 1. Dolne warstwy nasypów na terenach zawilgoconych należy budować z materiaÅ‚u filtracyjnego o gruboÅ›ci warstwy równej co najmniej 0,5 m, stosujÄ…c w razie potrzeby odpowiednie drenaże zapobiegajÄ…ce dopÅ‚ywowi wód do podstawy nasypu (odpÅ‚yw wód z warstwy filtracyjnej może być polepszony przez zastosowanie materiaÅ‚u geotekstylnego) 2. Przy budowie nasypu na zboczu ze spadkiem wiÄ™kszym niż 1 : 5 wzglÄ™dem osi podÅ‚użnej nasypu, na zboczu należy wyciąć stopnie o wysokoÅ›ci 0,5÷1,0 m, szer. 1÷2,5 m i spadkach górnych powierzchni ok. 4% w kierunku zgodnym ze spadkiem zbocza. 3. Poszerzenia istniejÄ…cych nasypów należy wykonywać w sposób gwarantujÄ…cy wÅ‚aÅ›ciwe poÅ‚Ä…czenie części dobudowanych z częściami istniejÄ…cymi (schodkowo) i 2009 47 z 53 STANDARDY TECHNICZNE STANDARDY TECHNICZNE SZCZEGÓAOWE WARUNKI TECHNICZNE DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH DO PRDKOZCI Vmax d" 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) / PKP 250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDAEM) POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A. CENTRUM NAUKOWO TOM I TECHNICZNE KOLEJNICTWA uniemożliwiajÄ…cy tworzenie siÄ™ zastoisk wód opadowych, zarówno przy nasypach, jak i w ich wnÄ™trzach (odpowiednie spadki i wodoprzepuszczalnoÅ›ci gruntów). 4. W przypadku potrzeby niewielkiego poszerzenia istniejÄ…cego torowiska w pierwszej kolejnoÅ›ci rozważyć należy nastÄ™pujÄ…ce rozwiÄ…zania: a) zmiana poÅ‚ożenia istniejÄ…cego toru (poprzeczne przesuniÄ™cie toru), b) obudowa rowu bocznego ziemnego korytkami, c) zastÄ…pienie rowu bocznego drenażem podziemnym (rozwiÄ…zanie takie jest korzystne w przypadku zlewni wód powierzchniowych węższych niż kilkadziesiÄ…t metrów i niewielkich spÅ‚ywów wód z górnych partii drenażu). 5. Grunty i inne materiaÅ‚y należy wbudowywać w podtorzu wg zasad podanych w PN-B- 06050:1999 [19], w taki sposób, aby a) nasypy nie powodowaÅ‚y spiÄ™trzeÅ„ wód i nie mogÅ‚y siÄ™ w nich lub przy nich zbierać wody opadowe oraz wody spÅ‚ywajÄ…ce z przylegÅ‚ego terenu, b) możliwe byÅ‚o odprowadzenie - a w razie potrzeby także przepuszczenie - niewielkich iloÅ›ci wód opadowych spÅ‚ywajÄ…cych po powierzchni terenu lub podtorza, c) niemożliwa byÅ‚a infiltracja wód opadowych i podziemnych w podtorze (np. podsiÄ…kanie), [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] |