[ Pobierz całość w formacie PDF ]

2) SYTUACJA
Ktoś Ci przerywa, kiedy mówisz.
REAKCJA
Przepraszam, ale chciałbym skończyć swoją wypowiedz.
Zachowanie: ............................
3) SYTUACJA
Czekasz w kolejce, kiedy ktoś "wskakuje" przed Tobą.
REAKCJA
Nic nie mówisz tylko głośno wzdychasz.
Zachowanie: ............................
4) SYTUACJA
Jeden z kolegów w Twoim dziale oskarża Cię, że nie wysiliłeś się zbytnio w opracowaniu ostatniego
projektu.
REAKCJA
Sądzę, że jesteś niesprawiedliwy. Wydawało mi się, że wniosłem wiele twórczych pomysłów.
Zachowanie: ............................
5) SYTUACJA
Kolega ma pewien problem i prosi Cię o radę.
REAKCJA
Skąd mam wiedzieć, co robić? To jest Twoja sprawa.
Zachowanie: ............................
Klucz odpowiedzi:
1 - zachowanie uległe; 2 - zachowanie asertywne; 3 - zachowanie uległe; 4 - zachowanie asertywne; 5 -
zachowanie agresywne
W czasie rozmowy kwalifikacyjnej stykamy się z sytuacjami, w czasie których możemy do zachować
się asertywnie. Najczęściej mogą się one przejawiać w trakcie ewentualnych pytań i oczekiwań ze strony
pracodawcy. Pracodawca może sprawdzać czy będziemy w stanie zachować się asertywnie, podając nam
pewien przykład zachowań i prosząc nas o rozwikłanie sytuacji lub też w całkowicie niezamierzony sposób
sprawiać, że poczujemy, iż odpowiedz na to pytanie wymaga użycia z naszej strony technik asertywnych.
Jeżeli więc poczujesz się zmuszony do natychmiastowej wypowiedzi, nie wpadaj w panikę. Podstawowa
zasada asertywności głosi, że masz prawo do namysłu a także przyznania się, że nie
zrozumiałeś danego pytania i prosisz o jego powtórzenie. Jeśli bowiem nie dasz sobie ani sekundy
czasu na przemyślenie odpowiedzi, z pewnością będziesz jej potem żałował. Masz prawo do chwilowego
wstrzymania się od odpowiedzi, tak aby:
" upewnić się, że dobrze zrozumiałeś twojego rozmówcę
" skupić się nad odpowiedzią
" uświadomić sobie co tak naprawdę chcesz przekazać
" pomyśleć nad korzystnym sposobem przekazania treści
Aby nie zapadła krępująca cisza, możesz zastosować poniższe przykłady:
"To ciekawe, co pan mówi. Proszę mi pozwolić minutę pomyśleć"
"Wydaje mi się, że nie do końca zrozumiałem o czym rozmawiamy. Czy może pan wyjaśnić?"
"Poruszył pan bardzo ważną kwestię. Czy może pan powtórzyć"
"Może powtórzę czy dobrze zrozumiałem"
Każdy pracownik ma prawo do zachowań asertywnych, jeśli tylko faktycznie ściśle przestrzega ich zasad.
Asertywność to nie jest bowiem bezwzględne egzekwowanie swoich racji. Nie możemy zapominać
o drugim człowieku i o tym, że on też ma prawo zachować się asertywnie.
Bibliografia: Mc Kay M. i In. (2001): "Sztuka skutecznego porozumiewania się" GWP
Opracowanie: Iwona Ekkert [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mons45.htw.pl
  • Wątki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © (...) lepiej tracić niż nigdy nie spotkać.