[ Pobierz całość w formacie PDF ]
2) SYTUACJA Ktoś Ci przerywa, kiedy mówisz. REAKCJA Przepraszam, ale chciałbym skończyć swoją wypowiedz. Zachowanie: ............................ 3) SYTUACJA Czekasz w kolejce, kiedy ktoś "wskakuje" przed Tobą. REAKCJA Nic nie mówisz tylko głośno wzdychasz. Zachowanie: ............................ 4) SYTUACJA Jeden z kolegów w Twoim dziale oskarża Cię, że nie wysiliłeś się zbytnio w opracowaniu ostatniego projektu. REAKCJA Sądzę, że jesteś niesprawiedliwy. Wydawało mi się, że wniosłem wiele twórczych pomysłów. Zachowanie: ............................ 5) SYTUACJA Kolega ma pewien problem i prosi Cię o radę. REAKCJA Skąd mam wiedzieć, co robić? To jest Twoja sprawa. Zachowanie: ............................ Klucz odpowiedzi: 1 - zachowanie uległe; 2 - zachowanie asertywne; 3 - zachowanie uległe; 4 - zachowanie asertywne; 5 - zachowanie agresywne W czasie rozmowy kwalifikacyjnej stykamy się z sytuacjami, w czasie których możemy do zachować się asertywnie. Najczęściej mogą się one przejawiać w trakcie ewentualnych pytań i oczekiwań ze strony pracodawcy. Pracodawca może sprawdzać czy będziemy w stanie zachować się asertywnie, podając nam pewien przykład zachowań i prosząc nas o rozwikłanie sytuacji lub też w całkowicie niezamierzony sposób sprawiać, że poczujemy, iż odpowiedz na to pytanie wymaga użycia z naszej strony technik asertywnych. Jeżeli więc poczujesz się zmuszony do natychmiastowej wypowiedzi, nie wpadaj w panikę. Podstawowa zasada asertywności głosi, że masz prawo do namysłu a także przyznania się, że nie zrozumiałeś danego pytania i prosisz o jego powtórzenie. Jeśli bowiem nie dasz sobie ani sekundy czasu na przemyślenie odpowiedzi, z pewnością będziesz jej potem żałował. Masz prawo do chwilowego wstrzymania się od odpowiedzi, tak aby: " upewnić się, że dobrze zrozumiałeś twojego rozmówcę " skupić się nad odpowiedzią " uświadomić sobie co tak naprawdę chcesz przekazać " pomyśleć nad korzystnym sposobem przekazania treści Aby nie zapadła krępująca cisza, możesz zastosować poniższe przykłady: "To ciekawe, co pan mówi. Proszę mi pozwolić minutę pomyśleć" "Wydaje mi się, że nie do końca zrozumiałem o czym rozmawiamy. Czy może pan wyjaśnić?" "Poruszył pan bardzo ważną kwestię. Czy może pan powtórzyć" "Może powtórzę czy dobrze zrozumiałem" Każdy pracownik ma prawo do zachowań asertywnych, jeśli tylko faktycznie ściśle przestrzega ich zasad. Asertywność to nie jest bowiem bezwzględne egzekwowanie swoich racji. Nie możemy zapominać o drugim człowieku i o tym, że on też ma prawo zachować się asertywnie. Bibliografia: Mc Kay M. i In. (2001): "Sztuka skutecznego porozumiewania się" GWP Opracowanie: Iwona Ekkert [ Pobierz całość w formacie PDF ] |