[ Pobierz całość w formacie PDF ]

ści, zasad przechowywania danych, liczby i czasu trwania sesji, itp.
Artykuł 3. Poufność
Informacje zebrane w trakcie sesji doradczych są poufne. Doradca
nie udostępnia takich informacji bez uprzedniej zgody klienta. Dotyczy to
wszystkich danych klienta (wyniki badań, notatki z poszczególnych sesji
i wszelkie pozostałe).
Doradcy zobowiązani są poinformować klienta, jak wygląda sprawa
poufności w poradnictwie przez internet. Internetowa strona musi być
bezpieczna. Informacje wymieniane pomiędzy doradcą a klientem powin-
ny być zakodowane, dane klienta muszą być zabezpieczone. Wyjaśnić
należy też sposób przesyłania informacji, a także co powinien zrobić
klient w sytuacji zakłóceń lub awarii w pracy komputera.
Artykuł 4. Bezstronność
Celem poradnictwa jest udzielenie pomocy klientom w podjęciu de-
cyzji. Doradca jest świadomy ich indywidualnych cech i wartości i stara
się być bezstronny w trakcie udzielania klientowi pomocy w podjęciu de-
cyzji i rozwiązaniu problemu. Doradca musi wystrzegać się wszelkich
związanych z rasą czy płcią stereotypów i uprzedzeń.
Tutaj można rozważyć kilka kwestii.
Czy ubożsi i gorzej wykształceni klienci mają możliwość dostępu
do internetu? Czy poradnictwo stanie się bardziej osiągalne i łatwiej
można będzie sobie na nie pozwolić? Czy brak związanych z klientem
sygnałów wizualnych wzmacnia czy osłabia działanie stereotypów
i uprzedzeń? Warto pamiętać, że internet umożliwia doradcy kontakt
z innymi kulturami i pozwala zaznać drogą osobistego doświadczenia
zarówno ich różnorodności jak i uniwersalności.
38
Artykuł 5. Kierowanie do innych
Doradcy świadomi są zakresu i ograniczeń posiadanych kompeten-
cji i świadcząc usługi wykorzystują tylko te techniki i narzędzia, do sto-
sowania których posiadają odpowiednie uprawnienia. Doradcy kierują
klienta do odpowiednich specjalistów w przypadku, gdy zachodzi taka
potrzeba. Doradcy mają rozeznanie, dokąd można skierować klienta.
Wszędzie, gdzie to jest możliwe i wskazane doradcy wydają skierowania
do innych specjalistów za wiedzą i zgodą klienta.
Internet sprawia, że doradcy spotykają się z szerokim wachlarzem
różnych problemów. Powinni jednak zachować świadomość zakresu po-
siadanych przez siebie kompetencji i w przypadku problemów wykracza-
jących poza ich granice, powinni kierować klienta do innych specjalistów.
Klient powinien mieć zapewniony dostęp do doradcy również wte-
dy, gdy na jakiś czas zawiesi się kontakt internetowy, ponadto powinien
też mieć możliwość bezpośredniego kontaktu z doradcą.
Z uwagi na ogromną liczbę różnorodnych zródeł zwłaszcza w przy-
padku informacji zawodowej szczególnie ważna jest znajomość spraw-
dzonych zasobów, do których można odesłać klienta.
Artykuł 6. Testy i ocena
Doradcy wyjaśniają charakter, cel i wyniki badań testowych w języ-
ku i terminach które są zrozumiałe dla klienta. Zasada ta obowiązuje tak-
że w przypadku, gdy konsultuje się testy z innymi osobami (np. rodzica-
mi). Doradcy stosują przyjęte standardy w odniesieniu do wyboru, admi-
nistrowania i interpretacji standaryzowanych testów oraz technik oceny.
Testy muszą być odniesione do odpowiednich innych istotnych informacji.
Należy uwzględnić wpływ socjo-ekonomicznych, kulturowych i etnicznych
czynników na wyniki testów.
W przypadku stosowania testów i kwestionariuszy on-line należy
pamiętać o kompatybilności sprzętu. Stosowanie testów wymaga staranne-
go sprawdzenia trafności, rzetelności testów a także analizy norm w aspek-
cie takich zmiennych jak płeć czy charakterystyka rasowa i etniczna.
Powinno się stosować testy i inwentarze, które klienci bez trudu
mogą wykonać samodzielnie. Trzeba też zapewnić, aby pomoc doradcy
była możliwa zarówno przed jak i po wykonaniu testu.
39
Artykuł 7. Badania
Każda osoba będąca przedmiotem badań powinna być poinformo-
wana o celu badań. Udział w badaniu musi być dobrowolny. Badacz jest
odpowiedzialny za:
a) dobro osoby będącej przedmiotem badań,
b) utajnienie tożsamości badanego,
c) sporządzenie pełnego i dokładnego opisu wyników badań.
Pamiętać trzeba, że poradnictwo przez internet jest stosunkowo no-
wą metodą świadczenia usług doradczych i wiele jeszcze trzeba przepro-
wadzić badań, by ocenić skuteczność tej metody. Nawet na poziomie
usługi w zakresie informacji zawodowej nie rozpoznano jeszcze wszyst-
kich warunków dotyczących rzetelności informacji.
Artykuł 8. Programy i usługi
Doradcy zawodowi wraz z innymi specjalistami ponoszą wspólną
odpowiedzialność za opracowanie i ustalenie programów i usług porad- [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mons45.htw.pl
  • Wątki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © (...) lepiej tracić niż nigdy nie spotkać.