[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ści, zasad przechowywania danych, liczby i czasu trwania sesji, itp. Artykuł 3. Poufność Informacje zebrane w trakcie sesji doradczych są poufne. Doradca nie udostępnia takich informacji bez uprzedniej zgody klienta. Dotyczy to wszystkich danych klienta (wyniki badań, notatki z poszczególnych sesji i wszelkie pozostałe). Doradcy zobowiązani są poinformować klienta, jak wygląda sprawa poufności w poradnictwie przez internet. Internetowa strona musi być bezpieczna. Informacje wymieniane pomiędzy doradcą a klientem powin- ny być zakodowane, dane klienta muszą być zabezpieczone. Wyjaśnić należy też sposób przesyłania informacji, a także co powinien zrobić klient w sytuacji zakłóceń lub awarii w pracy komputera. Artykuł 4. Bezstronność Celem poradnictwa jest udzielenie pomocy klientom w podjęciu de- cyzji. Doradca jest świadomy ich indywidualnych cech i wartości i stara się być bezstronny w trakcie udzielania klientowi pomocy w podjęciu de- cyzji i rozwiązaniu problemu. Doradca musi wystrzegać się wszelkich związanych z rasą czy płcią stereotypów i uprzedzeń. Tutaj można rozważyć kilka kwestii. Czy ubożsi i gorzej wykształceni klienci mają możliwość dostępu do internetu? Czy poradnictwo stanie się bardziej osiągalne i łatwiej można będzie sobie na nie pozwolić? Czy brak związanych z klientem sygnałów wizualnych wzmacnia czy osłabia działanie stereotypów i uprzedzeń? Warto pamiętać, że internet umożliwia doradcy kontakt z innymi kulturami i pozwala zaznać drogą osobistego doświadczenia zarówno ich różnorodności jak i uniwersalności. 38 Artykuł 5. Kierowanie do innych Doradcy świadomi są zakresu i ograniczeń posiadanych kompeten- cji i świadcząc usługi wykorzystują tylko te techniki i narzędzia, do sto- sowania których posiadają odpowiednie uprawnienia. Doradcy kierują klienta do odpowiednich specjalistów w przypadku, gdy zachodzi taka potrzeba. Doradcy mają rozeznanie, dokąd można skierować klienta. Wszędzie, gdzie to jest możliwe i wskazane doradcy wydają skierowania do innych specjalistów za wiedzą i zgodą klienta. Internet sprawia, że doradcy spotykają się z szerokim wachlarzem różnych problemów. Powinni jednak zachować świadomość zakresu po- siadanych przez siebie kompetencji i w przypadku problemów wykracza- jących poza ich granice, powinni kierować klienta do innych specjalistów. Klient powinien mieć zapewniony dostęp do doradcy również wte- dy, gdy na jakiś czas zawiesi się kontakt internetowy, ponadto powinien też mieć możliwość bezpośredniego kontaktu z doradcą. Z uwagi na ogromną liczbę różnorodnych zródeł zwłaszcza w przy- padku informacji zawodowej szczególnie ważna jest znajomość spraw- dzonych zasobów, do których można odesłać klienta. Artykuł 6. Testy i ocena Doradcy wyjaśniają charakter, cel i wyniki badań testowych w języ- ku i terminach które są zrozumiałe dla klienta. Zasada ta obowiązuje tak- że w przypadku, gdy konsultuje się testy z innymi osobami (np. rodzica- mi). Doradcy stosują przyjęte standardy w odniesieniu do wyboru, admi- nistrowania i interpretacji standaryzowanych testów oraz technik oceny. Testy muszą być odniesione do odpowiednich innych istotnych informacji. Należy uwzględnić wpływ socjo-ekonomicznych, kulturowych i etnicznych czynników na wyniki testów. W przypadku stosowania testów i kwestionariuszy on-line należy pamiętać o kompatybilności sprzętu. Stosowanie testów wymaga staranne- go sprawdzenia trafności, rzetelności testów a także analizy norm w aspek- cie takich zmiennych jak płeć czy charakterystyka rasowa i etniczna. Powinno się stosować testy i inwentarze, które klienci bez trudu mogą wykonać samodzielnie. Trzeba też zapewnić, aby pomoc doradcy była możliwa zarówno przed jak i po wykonaniu testu. 39 Artykuł 7. Badania Każda osoba będąca przedmiotem badań powinna być poinformo- wana o celu badań. Udział w badaniu musi być dobrowolny. Badacz jest odpowiedzialny za: a) dobro osoby będącej przedmiotem badań, b) utajnienie tożsamości badanego, c) sporządzenie pełnego i dokładnego opisu wyników badań. Pamiętać trzeba, że poradnictwo przez internet jest stosunkowo no- wą metodą świadczenia usług doradczych i wiele jeszcze trzeba przepro- wadzić badań, by ocenić skuteczność tej metody. Nawet na poziomie usługi w zakresie informacji zawodowej nie rozpoznano jeszcze wszyst- kich warunków dotyczących rzetelności informacji. Artykuł 8. Programy i usługi Doradcy zawodowi wraz z innymi specjalistami ponoszą wspólną odpowiedzialność za opracowanie i ustalenie programów i usług porad- [ Pobierz całość w formacie PDF ] |