[ Pobierz całość w formacie PDF ]
formę zjawy podobnej do medium stając się jego sobowtórem. Okultyści: Przyczyny ukazywania się zjaw na seansach z udziałem medium materializacyjnego mogą być różne i zazwyczaj szuka się ich wyjaśnienia w którejś z czterech następujących hipotez: 1. Zjawa jest dwójnikiem sobowtórem eterycznym medium; jego ciało eteryczne i astral- ne przybiera formę widzialną dzięki wykorzystaniu substancji i energii ciała fizycznego. Po- stać, jaką przyjmuje zjawa, zależy od wyobrażenia powstającego w ciele astralnym medium. Na wyobrażenie to mogą wywierać również wpływ przekazywane nieświadomie myśli uczestników seansu. 2. Zjawa jest myślową formą ( myślakiem ) istotą powołaną do życia myślą medium i przyobleczoną w materię astralną i eteryczną. Tworzywem umożliwiającym materializację jest substancja czerpana z ciała fizycznego medium, jednak nie jest to zwykła materia orga- niczna, lecz ektoplazma. 3. Widma są duchami zmarłych, w tym znaczeniu, że są to istoty złożone z ich ciała astral- nego i ciała eterycznego, które jeszcze nie uległy całkowitemu rozpadowi po śmierci ciała fizycznego, czyli tzw. kamarupy. Medium użycza im swej energii psychicznej i umożliwia ich ograniczoną materializację. 47 J. Allan: Joga analiza chrześcijańska. W zbiorze: Nie wszyscy są jednego ducha. PAX, Warszawa 1988, s. 255. 50 4. Widmo jest materializacyjnym (ektoplazmatycznym) odtworzeniem osobowości i ze- wnętrznej postaci zmarłego człowieka lub zwierzęcia na podstawie informacji ośrodka pa- mięci kosmicznej (zwanego również magazynem klisz astralnych ), a będącego odpowied- nikiem kroniki Akaszy (wg teozofów). W ośrodku tym zapisane zostaje wszystko, co dzieje się w świecie, łącznie z duchowymi właściwościami istot żywych, i może być wyczuwane i odtwarzane przez media; tego rodzaju widma nie są w istocie duchami zmarłych, lecz ich atrapami. Zależnie od głębokości transu i związanego z tym dostępu do owego banku infor- macji zjawy wykazują różny stopień podobieństwa do zmarłych. Nietrudno dostrzec, że w świetle tej hipotezy świat pozagrobowy przybiera postać takiego banku . Parapsycholodzy: Zjawiska produkowane przez tak wybitne media fizyczne, jak Kluski, Ewa C. i Tomczy- kówna, można z całą pewnością uznać za rzeczywiste. Eksperymenty z udziałem tych me- diów były wielokrotnie powtarzane i sprawdzone przez dociekliwych badaczy, a wśród nich wybitnych uczonych, przyrodników i lekarzy. Przyłapanie Cook, Popielskiej i Guzika na po- maganiu sobie oszukańczymi sztuczkami nie przesądza, iż zawsze, na każdym seansie, poja- wiające się zjawy były iluzją. Należy przypuszczać, że media te uciekały się do oszustw tylko wówczas, gdy zawodziły paranormalne uzdolnienia. Zadziwiające zjawiska materializacji nie znalazły dotąd zadowalającego wyjaśnienia przy- rodniczego. Nie brak jednak hipotez próbujących rzucić pewne światło na istotę tych zjawisk i prawidłowości w nich występujące. Aączy te hipotezy pogląd, że zródłem zjawisk określa- nych jako materializacja jest organizm medium, jego właściwości paranormalne, i nic nie Wskazuje, aby ich kreatorem czy choćby tylko stymulatorem były siły nadprzyrodzone czy świat pozagrobowy. Najbardziej uniwersalna i nadal powszechnie przyjmowana przez badaczy zjawisk para- normalnych jest hipoteza ideoplastii, sformułowana przez Ochorowicza już pod koniec ubie- głego stulecia. Hipoteza ta tłumaczy fenomeny obserwowane na seansach, podobnie jak nie- które inne zjawiska będące przedmiotem badań parapsychologów, zdolnością niektórych lu- dzi (potocznie nazywanych mediami) do realizacji wyobrażeń w postaci odpowiadających im stanów organicznych i oddziaływań energetycznych na zewnątrz organizmu, mogących przy- bierać nawet postać materializacji . Rozróżniamy tu ideoplastię organiczną , polegającą na skojarzeniu między wyobrażeniem pewnego stanu organizmu (stanu psychofizjologicznego) i samym stanem, oraz ideoplastię fizyczną , w której może wystąpić skojarzenie między wy- obrażeniem określonego stanu fizycznego na zewnątrz organizmu i rzeczywistym takim sta- nem. Pierwsza z nich dość powszechnie występuje także u ludzi nie uzdolnionych medialnie, jako skutek sugestii (np. wyobrażenie sobie swędzenia może wywołać uczucie swędzenia). Druga wymaga głębokiego transu, osiąganego drogą hipnozy lub autohipnozy, i w pełnym rozwoju występuje tylko u ludzi o wybitnych uzdolnieniach medialnych. Z pozoru zdolność materializacji wyobrażeń kłóci się z przyrodniczym pojmowaniem świata i sił w nim występujących. W rzeczywistości powierzchnia ciała nie stanowi nieprze- kraczalnej granicy oddziaływania organizmu na otoczenie i otoczenia na organizm, przede wszystkim informacyjnego i energetycznego, ale i substancjonalnego. U medium w głębokim transie następuje zwężenie pola świadomości do jednego wyobrażenia. Może ono wystąpić z wyjątkową siłą, stwarzając warunki do takiej koncentracji energii psychicznej, w której nad skojarzeniami (asocjacjami) organicznymi dominują skojarzenia z otoczeniem. Powstaje wówczas możliwość fizycznego odtworzenia wyobrażenia przez medium, czerpiącego ener- gię skoncentrowaną w jego ciele (np. wyobrażenie dzwięku powoduje powstawanie odpo- wiednich drgań powietrza w otoczeniu). Dzięki bioenergii i biosubstancji swego ciała me- dium może też wytwarzać własne organy powiązane z organizmem i działające na odległość (np. ręka Kluskiego pisząca na maszynie). 51 Czy w ten sposób medium może produkować całe postacie zjaw i imitować nimi zachowa- nie się i wygląd zmarłych zdania są tu podzielone. Wielu badaczy w pierwszej połowie XX stulecia skłonnych było wyjaśniać materializację zjaw hipotezą ciała eterycznego . Według Ochorowicza ciało eteryczne nie jest czymś nadzmysłowym: nie uważam go za coś ekstra- fizjologicznego, tylko po prostu za niewidzialny drugi biegun tej widzialnej kreacji, którą ciałem nazywamy, za prawdziwą sprężynę tych fizjologicznych procesów, które fizyka i chemia objaśnia . Próbując wyjaśnić fenomen materializacji Ochorowicz przypuszcza, że medium odstępuje swoje atomy, które podobnie jak w akcie rozwoju i wzrostu skupiały się według linii sił ciała eterycznego tak tutaj, odciągane przez te same linie sił z gotowego już całokształtu, formują chwilowo inny, podobny, kosztem tamtego, znacznie prędzej, niż to było w akcie rozwoju, ale za to mniej trwale i mniej solidnie 48. Ciało eteryczne może rozszczepiać się całkowicie z organizmem medium na krótki czas, utrzymując tylko jakieś niewidzialne za- zwyczaj połączenie, umożliwiające ponowne zespolenie. Ciała zjaw budowane są z wydzielanej przez organizm substancji organicznej zwanej [ Pobierz całość w formacie PDF ] |